Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. Van 1996 t/m 2002 was hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl

De column van Augustus 2011

Persoons- en adresgegevens. Heeft u die goudmijn ook goed op orde?

Het zal u vast niet ontgaan zijn in de media …..”waarde van Facebook ca 50 miljard dollar” en “ Hyves verkocht voor 80miljoen euro” . Waarom denkt u dat websites als Facebook en Hyves zo veel geld waard zijn.? Omdat ze barstensvol zitten met persoonsgegevens. Het goud van deze eeuw. Gegevens waar marketeers weer goede zaken op kunnen doen.

Heeft u zich er wel eens over verbaasd wanneer u ergens een website bezocht heeft en misschien zelfs wel wat gekocht hebt er ineens op andere websites advertenties verschijnen die heel goed aansluiten op wat u zoekt of handig zult vinden. Allemaal techniek om gegevens van personen te koppelen aan business.

Het voert veel te ver daar op deze plek tot in detail over te schrijven en misschien boeit het u niet eens maar toch schuilt in het fenomeen >> persoonsgegevens << ook voor uw bedrijf kansen.

Want ook dichter bij huis in uw eigen bedrijf heeft u die goudmijn liggen. Sommige weten het anderen realiseren zich de ongekende mogelijkheden niet. De meesten doen er helemaal niets mee.

Als u bedrijf al wat langer bestaat dan heeft u een administratie van jaren. Daarin zitten grote hoeveelheden klanten die, als u uw werk goed gedaan heeft, graag weer klant bij u willen zijn. En misschien willen ze wel uw ambassadeur zijn. Maak die slapen de contacten wakker. Nodig ze weer eens uit voor een bezoek aan de (vernieuwde) showroom, organiseer een kunstexpositie of wat dan ook maar trek de aandacht weer naar uw bedrijf.

Maar voorbereiding is wel van essentieel belang dus laat even een student de adressen nalopen want het zou slordig zijn als u een overleden klant probeert de benaderen (u zult niet de eerste zijn) of de verkeerde naamspelling in uw bestand blijkt te zitten. In deze tijd waarin ook de communicatie sterk geindividualiseerd is zult u daar extra alert op moeten zijn. Vanzelf gaat het dus niet maar het loont de moeite om met minder kosten, wel wat meer inspanning, uw business aan de praat te houden. Ik wens u een goede tweede helft van 2011.

Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl of Twitter naar @bart125