Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. Van 1996 t/m 2002 was hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl
De column van December 2009
Internet vergroot de democratische en commerciële macht van burgers.
Een van de meest rake zinnen over het internet las ik een poosje geleden in een landelijk ochtendblad. De kop van het artikel was: DSB pakte schade aan met de oude middelen. Het artikel begon met de zin;;;;;Internet vergroot de democratische en commerciële macht van burgers en dus van consumenten. Een waarheid die mijnsinziens keihard een feit is. Niet voor niets zijn autoritaire regimes zo benauwd voor de mogelijkheden van het internet.
Een goed voorbeeld dat vele bedrijven zich die nieuwe situatie nog niet voldoende realiseren is het debacle DSB, de Noord Hollandse bank die recentelijk omviel. Het begon voor het grote publiek met wat nare berichten over woeker verzekeringen in het tv programma Radar maar de genadeklap kwam door een bericht op twitter (een razendsnelle nieuwsdienst op internet) dat er op zondagavond camera’s bij de Nederlandse Bank voor de deur stonden met de toevoeging….DSB falliet? Een paar uur voor dat bericht werd een ingreep nog niet toegestaan maar vanaf dat moment ging het zo snel dat de rechtbank op de surseance aanvraag van de Nederlandse bank geen nee meer kon zeggen. Een in principe gezonde bank maar met vele blunders, met name in de communicatie, in een paar weken tijd, ging ter ziele.
Het voorbeeld van DSB is een typisch voorbeeld van “oude communicatie” . Zo’n 15 jaar geleden had nog nauwelijks iemand van internet gehoord en bestonden diensten als youtube en twitter nog niet. Veel bedrijven, en dat zijn zeker niet alleen kleinere bedrijven, realiseren zich niet dat een verkeerd statement op het internet desastreuze gevolgen kan hebben. In vroeger tijden kon je rustig nadenken over je reactie en daar soms dagen of langer over doen, vandaag de dag is een paar uur voldoende om de grond onder de voeten te voelen wegzakken. Dacht DSB het nog op te lossen met een woordvoerder uit het jaar kruik, de media en de consument haalden in no time genadeloos de stekker uit de business.
Vele zullen denken “ach voor mijn keuken en/of badkamershowroom zal dat niet zo’n vaart lopen” en natuurlijk landelijk nieuws gaat veel sneller maar vergis u niet. Het internet komt steeds meer vol te staan met zogenoemde reviews, beoordelingen van klanten over de bedrijven waar ze zaken gedaan. In het augustusnummer van dit blad schreef ik daar al eens over. Ook adviseerde ik u toen …..Kijk maar eens of u uw bedrijf kunt vinden op www.trosradar.nl en klik op de button FORUM en toets vervolgens bij ….snel zoeken in het forum…. uw bedrijfsnaam of toets het woord keukens maar eens in en zie wat er in een periode van een jaar allemaal geschreven wordt…… duizenden verhalen over de keuken- en badkamerbranche.
Realiseer u de macht van dit nieuwe medium. Dat begint bij….voorkom klachten en als ze er toch zijn handel ze dan super snel en klantvriendelijk af. Komt het toch zo ver dat u er reviews over u geschreven wordt waar u het niet mee eens ben neem dan contact op die klant en probeer tot een oplossing te komen en vraag hem/haar als die oplossing naar tevredenheid is om dat ook bij de review te zetten. Want fouten maken doet iedereen en dat mag best maar goed en snel oplossen is een kunst en die beheerst lang niet iedereen. Vergeet vooral niet u te bedenken dat een negatieve review vele vele jaren op het internet blijft staan en al die tijd negatief effect op uw business.
Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl