Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. Van 1996 t/m 2002 was hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl

De column van Oktober 2009

E-mailen…..de nieuwe spelregels.

In de tijden waarin omzetten zwaar onder druk staan en bedrijven moeite hebben om te overleven zou je verwachten dat de overheid voor het bedrijfsleven zo min mogelijk drempels opwerpt. Zo niet in Nederland.

Kent u dat ook…..je komt terug van vakantie en op de deurmat ligt een enorme hoeveelheid post met even zovele mailings over allerhande onderwerpen. Niemand die daar een punt van maakt. Maar haal het niet in uw hoofd om die mailings via uw computer te versturen want dan sleurt de overheid u op de bon.

Vanaf oktober 2009 mag u namelijk niet meer zomaar een email versturen.

Laten we duidelijk zijn….spam in de mailbox daar zit niemand op te wachten. Al die ongevraagde mails over potentie verhogende middelen om over de rest nog maar te zwijgen zijn elke dag weer een bron van ergernis voor menig pc gebruiker. Wanneer je echter de binnengekomen spam een beetje beter bekijkt dan is al snel vast te stellen dat 99,8% van de spam uit het buitenland komt. Erg hinderlijk maar veel anders dan direct verwijderen zit er niet in want geen Nederlandse of Europese overheid die daar iets tegen kan doen. Er zal vanaf oktober op dat gebied dan ook niets veranderen.

Maar de gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven van de nieuwe Nederlandse wetgeving zijn verstrekkend. Doet u acquisitie via email? Stop er maar mee. Heeft u een nieuwsbrief voor uw relaties en geen bewijs dat u hen die info mag sturen? Stop er maar mee. De Opta, de nationale waakhond voor telefoon en digitaal verkeer, bewaakt de uitvoering van de wet. De Opta zegt wel ”er komen jaarlijks vele duizenden klachten binnen dus we handhaven alleen als er sprake is van overlast”. Dat wil echter niet zeggen dat u wel de hand kunt lichten met de wet. Wat moet u doen voor een goede uitvoering van deze wet, aldus de Opta?

“De Opta let bij controle of klachten van derden over spam op drie zaken…1) de ontvanger moet toestemming hebben gegeven, 2) de ontvanger moet kunnen zien van wie het bericht afkomstig is en 3) het moet duidelijk zijn hoe de ontvanger zich kan afmelden van een verzendlijst”. Een heel belangrijk detail zit in het feit….de ontvanger moet toestemming hebben gegeven. Dat betekent bijv. dat wanneer u uw klanten periodiek mailt met een nieuwsbrief hen zult moeten vragen of ze die willen blijven ontvangen en als ze daar ja opzeggen die mail met hun ja goed moet bewaren.

Er kunnen zich vreemde situaties voordoen. Stel u doet mee aan een beurs en krijgt van bezoekers een visitekaartje. Die zult u dan eerst een email moeten sturen (wat eigenlijk niet mag?) met de vraag of ze mail van u willen ontvangen. Of stel u geeft de bezoeker de gelegenheid zijn/haar visitekaartje in een bak te deponeren dan lijkt het verstandig bij die bak een bord te zetten dat ze zoor het achterlaten van een visitekaartje toestemming geven om uw mail te ontvangen. Tip…..maak wel een foto van die bak met aankondiging en bewaar die goed. Maar ja wat nu als de klager zegt helemaal niet op de beurs te zijn geweest. Het zal allemaal wel niet zo’n vaart lopen maar u snapt de strekking er zitten zijn vele valkuilen in deze nieuwe wet die ondernemend Nederland zeker niet helpt om sneller uit de economische dip te komen.

Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl