Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. In 1996 werd hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl
De column van Juni 2008
Haalt u uw pensioen in keuken / badkamerland?
Wellicht een vreemde kop boven dit artikel en vraagt u zich af waar gaat dit over.In elk geval het gaat niet over het feit of u tot uw 65e zult mogen werken of niet. Ook niet over woekerpolissen van pensioenmaatschappijen die ineens niet veel waard blijken te zijn. Nee, deze column gaat over het feit dat u meer dan tijdig over de periode dat uw pensioen in zicht komt na moet denken. Verwaarloosd u dat dan kan u dat heel wat geld kosten en daarmee het verschil tussen een fijne of een krappe oude dag.
Eerder heb ik al eens geschreven over zaken waar u aan moet denken als u een eigen bedrijf heeft en die op enig moment wil verkopen, zie KBT dec. 2007.
Deze keer wil ik één aspect wat toen niet aan bod gekomen is er heel nadrukkelijk uitlichten aangezien dat nauwelijks de aandacht krijgt die het meer dan verdient.
In uw enthousiasme bent u waarschijnlijk jaren geleden gestart met keuken- en/of badkamercentrum Jansen (en vult u hier maar de naam van uw bedrijf in). Eerlijk is eerlijk…..het blijft leuk om ’s morgens op de zaak aan te komen en van veraf al op de gevel uw eigen familienaam te zien staan maar is dat wel de verstandigste keuze?
Wanneer u uw bedrijf buiten de familiekring wilt of moet verkopen dan is een bedrijf met uw eigen achternaam of een fancy naam (niet behorend tot een landelijke formule) beduidend moeilijker te verkopen en brengt minder geld op dan wanneer u een winkel te koop heeft met een duidelijke en landelijk bekende formule.
De waarde van een verkooppunt met een naam die niet tot een landelijk bekende formule behoord valt in de praktijk meestal beduidend lager uit en is moeilijker te verkopen dan een locatie behorend tot een landelijk bekende keten. In het eerste geval is de prestatie van het bedrijf voor 100% gekoppeld aan de ondernemer en zijn medewerkers en vaart zijn succes op de golfen van zijn kwaliteiten en veelal persoonlijke relaties. In het andere geval is natuurlijk ook de kwaliteit van de ondernemer en medewerkers van groot belang maar spelen ook zaken als bekendheid en bewezen succes van de formule een essentiële rol. Wanneer daar een andere eigenaar in stapt merkt geen consument daar wat van en dat maakt de verkoopbaarheid en financierbaarheid van een dergelijke zaak veel eenvoudiger. Met name banken zijn veel geïnteresseerder om krediet te geven bij overnames op bewezen succesvolle formules en zeer terughoudend bij individuele winkeliers in onze branches. Toch iets om rekening mee te houden want financiering is vrijwel altijd aan de orde bij overnames.
Een pleidooi voor het deelnemen aan een verkoopformule zult u denken. Inderdaad daar ben ik een warm voorstander van. In vele branches zijn de formules de laatste jaren zeer dominant geworden en in menig branche komt een zelfstandige detaillist nauwelijks meer voor. Die ontwikkeling gaat niet langs de keuken- en badkamerbranche voorbij en mijnsinziens is het verstandig daar vroegtijdig bij te zijn.
Onze branches kennen nog maar een gering aantal formules die niet van één aandeelhouder eigendom zijn. Veel formules behoren tot de DMG groep van Ben Mandemakers en dat betreft dus één aandeelhouder. Maar de branche heeft formules beschikbaar voor u met namen als Keuken 3000, Keuken Comfort. Uw Keuken Speciaalzaak, Keuken Designers, Basis Keukens, etc. etc. En in de sanitairbranche De Baderie, Mijn Bad, Sanidrome, etc. Ik zou u willen adviseren daar toch eens in een heel vroeg stadium over na te denken. Nu de rust van de zomervakantie er aankomt misschien een goed moment daar eens goed bij stil te staan. Ik wens u veel wijsheid en een mooie zomer (vakantie).
Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl